Itsearviointiohjeet ja -kysymykset / KU 7 Plastinen sommittelu 2014

ITSEARVIOINTI

 

Pdf-versio:
ku-7-itsearviointi-2016

Tämä pdf-teksti suorana alla:

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – 

Plastinen sommittelu / KU 7 / Marika Tervahartiala
ITSEARVIOINTI
A) Jos veistoksesi on kesken, voit palata työstämään sitä vapaa-ajallasi.
Vahtimestarilla on tieto, että oppilaita saa päästää työskentelemään veistosten kanssa. Ole luottamuksen arvoinen ja jätä tila & työvälineet siisteiksi jälkeesi. Muista pitää työtä kosteana ja hyvin pakattuna niin kauan, kuin haluat jatkaa työstämistä. Muista laittaa maalarinteippi ”KESKEN” ja nimiteippi ”etunimi, sukunimi, luokka” työhösi. Säilytä keskeneräisille osoitetussa paikassa.
B) Jos muotokuva-veistoksesi on valmis:
Etsi veistoksesi. Pura muoveista ja kankaista.
Tarkista, että valitsemassasi kohdassa (sisä/ulkopuoli?) on kaiverrettuna ”etunimi, sukunimi, vuosiluku”.

Dokumentoi veistoksesi valokuvaten. Valokuvaa huolella: hyvässä valossa, selkeää taustaa vasten, eri kuvakulmista. Kuvaa myös itsesi veistoksen kanssa tyyliin ”kaverikuva”

Kankaat:
• Huuhtele kankaat huolella
• Jätä kankaat siististi kuivumaan
• Jos kangas on homeessa tai muuten ”voi-hyvät-hyssykät”-kuosissa, heitä
roskiin.

Ylimääräiset muovit yhteen isoon mustaan jätesäkkiin/tyhjään savipussiin.

 

Nyt veistos siirtyy polttovuoroaan odottamaan:
• Pese työvälineet.
• Laita kaulan alle pienet ”savinappulat”, jotta pään sisäosa saa ilmaa ja työ
kuivuu tasaisesti halkeamatta, lohkeamatta ja hajoamatta.
• Heitä pään yli ilmavasti muovipussi. Ilman muovia työ kuivuu pinnasta,
sisäosa pysyy märkänä ja työ halkeaa.
• Laita muovipussiin selkeä iso maalarinteippi, jossa lukee ”VALMIS”
sekä maalarinteippi, jossa on ”etunimi, sukunimi, luokka”
Savipäitä poltan pienissä erissä, kun olen tarkistanut ne taatusti kuiviksi. Tähän 
menee useita viikkoja. Laitan Wilma-viestiä, kun työt ovat valmiita.
YLEISET ITSEARVIOINTIOHJEET:
‐ Tee itsearviointi huolella, älä hutaise kiireessä, vaan käytä aikaa ja ajatusta! Mahdollisia
poissaoloja/satunnaista alisuorittamista voi kompensoida panostamalla kuvakertomukseen. Vaikutus arvosanaan merkittävä!
‐ Ilman blogimerkintää ja itsearviointia kurssimerkinnäksi tulee ”kesken” (tämä on sekä opettajan että opiskelijan kammotilanne – hoida homma n-y-t kuntoon!)
‐ Huomatkaa, että itsearviointi korvaa poisjääneen esitelmän, koska pidän tätä mielekkäämpänä teidän oppimisenne kannalta. Hyvin tehty itsearviointi on myös komea dokumentointi kurssista, jos teidän joskus tarvitsee esitellä tilallista hahmottamistanne/materiaalintajuanne/kykyänne arvioida oppimistanne.
TEE NÄIN:
o Itsearviointi tallennetaan PDF-muodossa ja nimetään seuraavasti:
”SukunimiEtunimi ITSEARVIOINTI 2014 KU 7”
o Perustelluista syistä voit myös kieltäytyä julkaisusta tai julkaista arviointisi nimettömänä.
Silloin tallenna dokumenttisi MYÖS nimellä: ”Anonyymi ITSEARVIOINTI 2014 KU 7”
(eli yht. 2 dokumenttia!)
o Kopioi seuraavat itsearviointikysymykset dokumenttiisi ja vastaa niihin.
o Itsearvioinnin palautusvaihtoehdot:
o PDF-dokumentin suora julkaiseminen Kuvisarkea -blogissa [KU 7 Plastisen sommittelun
kurssin kohdalla, erillisellä Itsearvioinnit –sivulla]. Arvostan tätä valtavasti, koska se
vähentää työmäärääni huomattavasti!!
o [Pakon edessä: PDF-dokumentin lähettäminen opettajalle sähköpostitse. Muista
sähköpostin informatiivinen otsikko, joka voi olla esim. sama, kuin liitteenä
lähettämäsi dokumentin nimi :)]
ITSEARVIOINTIKYSYMYKSET:
‐ Etunimi, Sukunimi, luokka
‐ Muotokuva-veistokseni nimi
‐ Short Story: Ketä/mitä veistokseni päätyi esittämään sekä arvioni, miten hyvin se tehtävässään onnistuu (lähtikö tyyliteltyyn/abstraktiin suuntaan, tuliko esiin joku piilevä puoli itsestäsi, pyrkikö realismiin..)
‐ Min. 5 kuvan (max. 20 kuvaa) kertomus työprosessista kuvateksteineen.
[Yksi kuva tulee olla veistoksesta viimeisessä työvaiheessaan ja/tai valmiina ennen polttoa.] Voit tehdä konkreettisen työselostuksen (ensin tein, sitten tein, sitä seurasi… jne.), mutta avaa myös sitä, mikä yllätti, oli vaikeaa (ja miksi?), tuntui palkitsevalta, olisin halunnut vielä, motivaationi (=prosessi!!) Tarkka havainnoija osaa lisäksi pohtia sitä, mikä työtilassa, opetuksessa, lukujärjestyksessä (jne.) toimi/ei toiminut ja miksi. Vaikuttiko ryhmä, opiskelijatoverit tai jokin muu kouluelämän ulkopuolinen seikka työprosessiisi? Oliko kaksoistunti liian pitkä/liian lyhyt, pystyitkö uppoutumaan tekemiseen (flow) niin, että ajan kulu unohtui?
‐ ”Tähän kohtaan veistoksessani olen erityisen tyytyväinen ja syystä, että..”
‐ ”Traumaattisin kurssikokemukseni”
‐ ”Tämän kurssin tähtihetkeni”
‐ Viisi parasta vinkkiä ensi vuoden kuvanveistokurssille osallistuvalle
– Mitä sellaista opit tällä kurssilla, että siitä on sinulle hyötyä vielä kymmenen vuoden
kuluttuakin?

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s