KU1 Minä, kuva ja kulttuuri (pakollinen, 10.lk)

Kuvataide

KU 1 Minä, kuva ja kulttuuri

Kurssi sisältää:

• värioppia, tutustumista erilaisiin kuvataiteen tekniikoihin

• sommittelu, liike, tila, aika

• kuvien tulkintaa, kuva-analyysia, mediakuvien aatekriittinen ja kulttuurinen tarkastelu

• valo ja väri taidehistoriallisessa diskurssissa

• näyttelykäyntejä ja töiden itsenäistä tulkintaa

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Tällä kurssilla pohdimme muun muassa:

Mitä taide [minulle] on?

Miten taidetta voi tulkita? Kritisoida? Analysoida?

Millaisia taidekäsityksiä on olemassa – Millainen taidekäsitys minulla on?

Mikä on taiteen suhde yhteiskuntaan?

Mitä tarkoittaa ”taide kulttuurin tulkkina”?

Millaisin käsittein taiteesta voi puhua?

Miten minä ilmaisen itseäni kuvallisesti?

Millaisia keinoja voi käyttää kuvan rakentamisessa?

….ja monia muita kysymyksiä 🙂

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Tehtävänannot /PowerPointit erillisellä sivulla
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Opetushallituksen laatimat lukion valtakunnalliset opetussuunitelman perusteet (2003) sanovat KU1 -kurssista näin:

KU 1 Minä, kuva ja kulttuuri

Kurssin nimi viittaa oppijaan ja hänen identiteettiinsä sekä yksilön, erilaisten kuvien ja kulttuurien vuorovaikutussuhteeseen. Opiskelijan kannalta on olennaista, että kuvataiteen pakollinen kurssi tarjoaa innostavia mahdollisuuksia itseilmaisuun. Kuvataiteen opiskelun luonteeseen kuuluu ilmaisun vapaus ja oman persoonallisuuden mukaisen taiteellisen toimimisen tukeminen.

Kurssi ankkuroituu kuvataiteen kulttuuriseen ja yhteisölliseen olemukseen. Opiskelijan oma kulttuuri-identiteetti ja ympäristö, taiteen ja taidekäsitysten historia ja nykyisyys muodostavat laajemman yhteyden taiteelliselle työskentelylle. Opiskelija tutustuu monipuolisesti visuaaliseen kulttuuriin tekemällä itse kuvia. Kurssin aikana tehdään, tarkastellaan, analysoidaan ja tulkitaan erilaisia kuvia.

Oppiaineelle ominaisella tavalla kuvataiteen näkökulma nykyhetkeen ja historiaan on yksilön ilmaisun tarkastelussa ja tulkinnassa. Kuvataiteen opiskelussa haetaan vastauksia miksi-, mutta eritoten miten-kysymyksiin: Miksi taidetta tehdään? Miten kuvat ovat syntyneet ja syntyvät tänä päivänä? Miten taiteen käsitteitä, materiaaleja ja välineitä käytetään? Miten tarkastelen taidetta? Mitä ja miten taide kertoo eri aikojen elämästä?

Kuvataiteen sisällöistä kurssilla korostuu kuvailmaisu ja kuvallinen ajattelu, taiteen tuntemus ja kulttuurinen osaaminen sekä median visuaaliset tekstit.

Tällä sivulla on seuraavat alisivut.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s